گامی تازه در بومی‌سازی فناوری؛ قرارداد گوگردزدایی گازهای مشعل امضا شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگ‌ترین قرارداد «تولید بار اول» کشور با عنوان «توسعه لایسنس و راه‌اندازی پکیج گوگردزدایی از گازهای مشعل» را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری پترو انرژی، حسین افشین در آیین رونمایی از این قرارداد با اشاره به اهمیت توسعه فناوری‌های بومی در صنعت، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی کشور، تبدیل دانش و فناوری به ارزش اقتصادی و ایجاد ارتباط پایدار میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی قراردادهای تولید بار اول را ابزاری مؤثر برای تقویت پیوند صنعت و فناوری دانست و افزود: انعقاد این قراردادها زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سهم فناوری در اقتصاد کشور را فراهم می‌کند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران در برخی حوزه‌های علمی از جمله هوش مصنوعی جایگاه قابل توجهی در تولید علم دارد، گفت: توسعه بازار فناوری و افزایش تقاضای صنعتی برای محصولات دانش‌بنیان، از مهم‌ترین الزامات بهره‌برداری اقتصادی از ظرفیت‌های علمی کشور است.

افشین همچنین پروژه گوگردزدایی از گازهای مشعل را دارای ابعاد مهم فناورانه و زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح علاوه بر بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته، به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در صنعت پتروشیمی کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به رشد ارزش قراردادهای تولید بار اول در کشور اظهار داشت: مجموع ارزش این قراردادها که تا سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود، اکنون به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در پایان، این قرارداد را نمونه‌ای موفق از همکاری صنعت و زیست‌بوم فناوری کشور دانست و بر حمایت دولت از طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه تأکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *